Tematicko-žánrová analýza piesní
K triedeniu materiálu som sa snažila
pristupovať tak, že jednotlivé piesne som zaraďovala do väčších celkov. Počas
zaraďovania piesní som dbala na funkčnú väzbu piesní, ktorú mi uviedli
informátori. Tamaticko-žánrovú analýzu výskumného materiálu som primárne
triedila na základe prístupu Milana Leščáka, ktorý tvrdí, že analýza a triedenie
folklórneho materiálu by mali byť založené na znakovosti, funkčnej väzbe a
tematickej príbuznosti, ktorá vychádza z obsahu (LEŠČÁK, 1991, s. 43).
Keďže je možné zozbieraný materiál
triediť podľa viacerých kritérií, zvolila som pre výskumom získaný materiál
vhodnú klasifikáciu podľa Oskára a Alice Elschekovcov a O. Sirovátku. Manželia
Elschekovci v knihe Antológia rozdeľujú piesňový materiál do skupín: Detstvo,
Výročné dni, Rodinné slávnosti, Práca a zamestnanie, Láska, žiaľ, Tance a
muzika a Piesne príležitostne neupevňované/spievané voľne počas roka (ELSCHEK,
1982, s. 31 - 269). Takéto rozdelenie som aplikovala na väčšinu materiálu. Tento
systém triedenia s ohľadom na výskumný materiál nebol úplne vyhovujúci pre
všetky skupiny piesní. Systém triedenia som doplnila rozdelením repertoáru na
základe prístupu O. Sirovátku.
Materiál som roztriedila na základe
žánrov, ktoré som spájala do žánrových skupín. Jednotlivé žánrové skupiny mi
vytvorili tematické celky. Niektoré tematické celky sa mi zdalo vhodné zaradiť
do kalendárneho cyklu, s ohľadom na prehľadnosť materiálu.
Na repertoár piesní, ktoré sa mi
podarilo zachytiť u informátorov som čiastočne aplikovala aj rozdelenie na
základe prístupu Oldřicha Sirovátku, ktorý súčasný repertoár piesní rozdeľuje do
nasledujúcich štyroch hlavných kategórií:
1. Tradičná,
klasická alebo folklórna pieseň.
2. Rozsiahla
škála ľudovej populárnej piesne, takzvaná „ľudovka“, alebo „folklórne varianty“
(ako tieto piesne nazývali výskumníci), prípadne „národné piesne“ (ako ich
označovali samotní speváci). Ide o piesne umelého pôvodu, ktoré sa tradovali a
rozširovali k anonymite.
3. „Módne
piesne“ obsahujú rozsiahle a variabilné rozpätie šlágrov, modernej a zábavnej
hudby, ako aj rytmickej hudby, ktoré pozostáva z viacerých typov: tanečná
hudba, beat, džez, šansón.
4. Rôznorodá
skupina umelých piesní – ako školské, detské, mládežnícke, masové piesne,
revolučné piesne, banícke piesne, nábožné piesne, jarmočné piesne
a podobne.
Rozdelenie materiálu podľa O. Sitovátku
(SIROVÁTKA, 1978, s. 226 - 227) som aplikovala v kapitole Piesne spievané voľne
v období kalendárneho roka. Bolo to z toho dôvodu, že sa v repertoári
informátorov nachádzali aj početné módne piesne a rozdelenie týchto piesní
podľa O. Sirovátku najlepšie vyhovovalo danej časti výskumného materiálu.
Ďalší príspevok:
Ďalší príspevok:
Komentáre
Zverejnenie komentára