Tematicko-žánrová analýza piesní


K triedeniu materiálu som sa snažila pristupovať tak, že jednotlivé piesne som zaraďovala do väčších celkov. Počas zaraďovania piesní som dbala na funkčnú väzbu piesní, ktorú mi uviedli informátori. Tamaticko-žánrovú analýzu výskumného materiálu som primárne triedila na základe prístupu Milana Leščáka, ktorý tvrdí, že analýza a triedenie folklórneho materiálu by mali byť založené na znakovosti, funkčnej väzbe a tematickej príbuznosti, ktorá vychádza z obsahu (LEŠČÁK, 1991, s. 43).
Keďže je možné zozbieraný materiál triediť podľa viacerých kritérií, zvolila som pre výskumom získaný materiál vhodnú klasifikáciu podľa Oskára a Alice Elschekovcov a O. Sirovátku. Manželia Elschekovci v knihe Antológia rozdeľujú piesňový materiál do skupín: Detstvo, Výročné dni, Rodinné slávnosti, Práca a zamestnanie, Láska, žiaľ, Tance a muzika a Piesne príležitostne neupevňované/spievané voľne počas roka (ELSCHEK, 1982, s. 31 - 269). Takéto rozdelenie som aplikovala na väčšinu materiálu. Tento systém triedenia s ohľadom na výskumný materiál nebol úplne vyhovujúci pre všetky skupiny piesní. Systém triedenia som doplnila rozdelením repertoáru na základe prístupu O. Sirovátku.
Materiál som roztriedila na základe žánrov, ktoré som spájala do žánrových skupín. Jednotlivé žánrové skupiny mi vytvorili tematické celky. Niektoré tematické celky sa mi zdalo vhodné zaradiť do kalendárneho cyklu, s ohľadom na prehľadnosť materiálu.
Na repertoár piesní, ktoré sa mi podarilo zachytiť u informátorov som čiastočne aplikovala aj rozdelenie na základe prístupu Oldřicha Sirovátku, ktorý súčasný repertoár piesní rozdeľuje do nasledujúcich štyroch hlavných kategórií:
1.      Tradičná, klasická alebo folklórna pieseň.
2.      Rozsiahla škála ľudovej populárnej piesne, takzvaná „ľudovka“, alebo „folklórne varianty“ (ako tieto piesne nazývali výskumníci), prípadne „národné piesne“ (ako ich označovali samotní speváci). Ide o piesne umelého pôvodu, ktoré sa tradovali a rozširovali k anonymite.
3.      „Módne piesne“ obsahujú rozsiahle a variabilné rozpätie šlágrov, modernej a zábavnej hudby, ako aj rytmickej hudby, ktoré pozostáva z viacerých typov: tanečná hudba, beat, džez, šansón.
4.      Rôznorodá skupina umelých piesní – ako školské, detské, mládežnícke, masové piesne, revolučné piesne, banícke piesne, nábožné piesne, jarmočné piesne a podobne.

Rozdelenie materiálu podľa O. Sitovátku (SIROVÁTKA, 1978, s. 226 - 227) som aplikovala v kapitole Piesne spievané voľne v období kalendárneho roka. Bolo to z toho dôvodu, že sa v repertoári informátorov nachádzali aj početné módne piesne a rozdelenie týchto piesní podľa O. Sirovátku najlepšie vyhovovalo danej časti výskumného materiálu. 

Ďalší príspevok:

Piesne spievané voľne v období kalendárneho roka.

Piesne spojené s obyčajmi životného cyklu.


Komentáre