Učenie piesní a následne ich spätosť so spevnou príležitosťou.
S ľudovými piesňami sa informátori oboznamovali
a učili sa ich od raného detstva. Piesne spievala najmä matka svojim
deťom. Hoci malé deti tieto piesne ešte nechápali a nevedeli ich
zopakovať, vnímali melodiku a reagovali na ňu. „Od samého malička nám maminka spievala ľudové pesničky, ktoré mala
po svojom otcovi“ (Inf. 10/3). Keď deti vyrástli do veku, keď boli schopné
naučiť sa jednoduché melódie, rodičia ich začali učiť prvé piesne. Za
jednoduché piesne by sa dali považovať aj riekanky, ktoré majú melodicko-slovný
základ. Malé deti sa vďaka nim odmalička učia intonáciu, ktorá je predpokladom
ďalšieho učenia zložitejších melódii. Informátori mi poskytli informácie
aj o tom, že veľa piesní sa naučili aj od starých mám (Inf. 7). „...ale najviac pesničiek som sa fakt
naučila od starkej“ (Inf. 5). Jedna z informátoriek hovorila, že jej
deťom spievali piesne ich prastarká: „Mne
neviem, či spievali, ale mojím deťom spievali starí rodičia. Hlavne starká
Pavla.“ (Inf. 6).
Keď dieťa nadobudlo základné hudobné návyky, mohlo ich
rozvíjať v materskej škole. Na základe výpovedi informátorov je možné
vidieť, že ľudové piesne ich učili aj učiteľky v materských školách
a následne na základnej škole. „Prvé
piesne som sa naučila asi v škôlke“ (Inf. 6). Po nástupe na základnú
školu mali, podľa výpovedí informátorov, niektorí učitelia či učiteľky veľký
vplyv na formovanie žiakov. Tomu aj fakt, že viacerí informátori (Inf. 8, 11,
12/1) si pamätali mená učiteľov, ktorí ich učili spievať piesne v škole. „Aj na základnej škole, pani učiteľka
Brzdiaková, tá nás strašne veľa vecí naučila“ (Inf. 5). Po nástupe na
základnú školu niektoré z detí nacvičovali programy s folklórnym
zameraním alebo sa stali členmi folklórnych súborov. „Mne dáva ľudová pieseň veľa. Od útleho detstva som sa s ňou zaoberala,
vystupovali sme. Od prvého do piateho ročníka som navštevovala školu v
Prochote. Potom sme boli v Hornej Ždáni, tam sa realizovali domáce deti pri
vystúpeniach“ (Inf. 9).
Informátorka č. 12 spievala počas školy v zbore veľa
moravských piesní. Bolo to z toho dôvodu, že učiteľ ich učil najmä piesne,
ktoré dobre poznal. Piesne spievali na vystúpeniach s kamarátkou
dvojhlasne. Aj ďalšia informátorka sa zúčastňovala na vystúpeniach, na ktorých
sa učili ľudové piesne. Hoci vystupovala už ako dieťa, v období dovŕšenia
dospelosti neinklinovala k ľudovým piesňam, ale uprednostnila moderné
piesne. „Mne sa to spája zo školy, keď
sme chodievali na vystúpenia. To bolo na základnej škole. Chodievalo sa s
jarným programom, v Dolnej Trnávke sme vystupovali, v Prestavlkoch, v Prochote.
Pamätám si Morenu sme nacvičovali a potom sme začali u nás. Keď bola jar - bolo to tradičné, keď Vianoce,
tak básničky o hviezdičkách, a tak. Dlho sme nerobili ľudové. Tu bola
tradícia ľudových, ale dlho sme ich nerobili. Možno nám to bolo otrepané,
chceli sme niečo iné, moderné. Teraz nie, máme takú generáciu, že si ľudia
púšťajú ľudovky. V mojom veku, v 18. rokoch neexistuje. Mňa by museli biť, aby som si ľudovku pustila“ (Inf. 10/1).
Informátorka si ľudovú pieseň obľúbila vďaka tomu, že jej priateľ tancoval vo
folklórnom súbore Hron. „Ja som vždy
počúvala staré hity a k tomu [BŠ-ľudovým
piesňam] som začala mať vzťah až, keď som do Hronu
začala chodiť s Ivom.“ Viaceré informátorky mali vzťah k ľudovej
piesni vďaka tomu, že navštevovali folklórny súbor alebo folklórnu skupinu. „Cez folklór sme sa dostali aj
k piesni“ (Inf. 6). Informátorka č. 7/3 hovorí, že vo folklórnom
súbore tancovala aj jej starká. Sama informátorka aj vďaka tomu začala
navštevovať folklórny súbor. „Aj starká
sa venovala folklóru, bavilo ju to, máme to v rodine.“ Informátorka č.
7/2 začala do folklórneho súboru chodiť, pretože doň chodili aj jej kamaráti.
Vďaka členstvu v súbore začala mať rada aj ľudové piesne. „Viedol ma k tomu kolektív, súbor, kamaráti.“
Protikladným vplyvom kolektívu na „obľúbenie si ľudových piesní“
oproti informátorke č. 7/2 je príklad informátorky č. 10/2. „Potom to na jeden čas odpadlo, kamaráti a
partia človeka ovplyvní. Počúvali sme búchanice a trieskanice; diskotéky,
a tak. Potom to človeka opustí.“ Informátorka si ľudovú pieseň obľúbila
vďaka tomu, že navštevovala chrámový spevácky zbor. Niektorí členovia zboru
účinkovali aj vo folklórnom súbore a keď sa rozprávali o tom, čo
práve v súbore nacvičujú, zaujalo to aj moju informátorku. Dodnes veľmi
rada spieva ľudové piesne. „Keď si chceš
spievať, zaspievaš si ľudovku.“
Zberom ľudových piesní a folklórnych prejavov sa
zaoberala informátorka č. 2, ktorá pracovala ako kultúrna pracovníčka pre
Pohronské osvetové stredisko v Žiari nad Hronom. Nové ľudové piesne, ktoré
sa od svojich informátorov naučila, uplatnila aj vo folklórnom súbore,
s ktorým vystupovali pri rôznych príležitostiach v obci alebo na
folklórnych slávnostiach na Podhorí. Informátorka sa ľudové piesne učila najmä
od rodičov a počas spevných príležitostí. „Hlavne doma sme spievali veľa a na páračkách sa spievalo.“ V dospelom
veku sa naučila spievať veľa módnych a umelých piesní, keď vystupovala
s kapelou: „S tanečnou hudbou som sa
stretla až v kapele, dovtedy ľudové.“
Informátorka č. 5 rada počúvala staršie ženy v obci,
tetu Minichovie a Harachovie, ktoré sedávali na priedomí a spievali
si: „Ako dioučence sme strašne radi
počúvali jednu starú tetu. Tak sme sa jej vypytovali, tetka a ešte nám, ešte
nám zaspievajte. Taká tetka Anička to boli, ona mala jemný hlások a také
všelijaké nám spievali.“ Piesne sa od „tetky“ aj učili aj takýmto spôsobom.
Spevné príležitosti v súčasnosti
Počas môjho výskumu sa mi podarilo v rozprávaní
informátorov zachytiť aj opisy súčasných spevných príležitostí. Spevné príležitosti
opisujem bližšie aj v ďalších kapitolách, v tematicko-žánrovej
analýze piesní. Spevné príležitosti sa u strednej a mladšej generácie
spájajú najmä s pôsobením vo folklórnych skupinách a súboroch.
Spevnými príležitosťami sú aj narodeninové oslavy, na ktorých sa spievajú rôzne
piesne. „My sme spievali na oslave
všeobecné ľudové piesne, odrhovačky, napríklad Slovenské mamičky“ (Inf. 6).
Ďalšia informátorka hovorí, že na oslavách spievajú šlágre: „Na chatu keď ideme, berieme harmoniku, spievame ľudovky. Piesne sa
spievajú: Prochotská dedinôčka.“ Informátorka spievala piesne aj počas
opekania si v prírode. „Keď som bola
malá, chodievali sme si s našimi opekať. Zobrala sa gitara a [BŠ - spievali sa piesne] Tam okolo valala, V richtárovej studňi (Inf.
10).
Zúčastnené pozorovanie
Počas bakalárskeho výskumu som sa zúčastnila na dvoch
spevných príležitostiach - stretnutí
lovčianskych rodákov a oslavy
narodenín.
Dňa 29. 8. 2015 sa konalo IX. stretnutie lovčianskych
rodákov. Pri tejto príležitosti pripravilo zastupiteľstvo obce Lovča trojdňový
program. Centrom programu bolo vystúpenie domácej speváckej a folklórnej
skupiny.
Účinkujúci boli oblečení v tradičnom ľudovom odeve
z danej oblasti. Deti boli oblečené v štylizovanom odeve (modrotlačová
sukňa a biele tričko) a ďalší účinkujúci, najmä mužskej speváckej skupiny,
mali oblečené biele košele a čierne nohavice.
Počas programu spievali folklórne skupiny ľudové piesne,
ktoré sa spievali aj v oblasti regiónu stredného Pohronia, avšak veľa
piesní bolo prevzatých z iných regiónov. Prevažovali najmä piesne, ktoré
vydali na CD nosičoch iné súbory, ako SĽUK alebo Lúčnica. Prevzatými ľudovými
piesňami boli: Ej na tarki, na tarki, Mamko
moja, ja še vám uš vidám. (ľudové piesne z východného Slovenska), Uš
sa jedna uhrančavá dievka vidáva, Ej, ešte si ja pálenôčki vipijem, Žeňički
kmotrički pime zo skleňički, Opila
som sa neviem kde (piesne z Podpoľania) a pod. Členovia mužskej
speváckej skupiny mali vo svojom vystúpení piesne najmä šlágrového typu: Lovčianske ďievčence šikovne klameťe, Kázala
mi večer milá, Mi sme dobrí.
Po ukončení programu nasledovala voľná zábava, pričom sa z
reproduktorov púšťali piesne šlágrového typu.
Dňa 24. 10. 2015 som sa zúčastnila na oslave 48. narodenín informátora.
Táto oslava sa konala v obci Dolná Ždaňa. Počas oslavy sa spievali početné
ľudové piesne. Prvou odspievanou piesňou bolo „Živió“, ktoré sa spievalo oslávencovi pri pripíjaní na jeho
zdravie. Po prípitku prebiehali rodinné rozhovory. Po troch hodinách od začatia
oslavy sa začali spievať piesne. Piesne boli sprevádzané hrou na harmoniku
a husle. Ako ďalšia sa začala spievať pieseň: Prečo si ma vivolala z krčmy von, ktorá je jednou z obľúbených
piesní oslávenca. Nasledovalo pripíjanie: Na
zdravie, pripime si na zdravie s obmenou až po samé Jastrabie. Na oslave sa
spievala aj „spevná hra“ Iďe pieseň okolo
stola, po skončení ktorej musel informátor zaspievať pieseň, ktorá ho
v danom momente napadla. Je zaujímavé, že táto „hra“ sa spievala najmä na
svadbách a dnes sa spieva aj na oslavách.
Najstarší informátor začal spievať maďarskú pieseň Harak sigá, huslista sa pripojil hraním
a ostatní počúvali. Počas oslavy sa spievali aj obľúbené piesne, ako napríklad Prečo si ma vivolala z krčmi von, ale aj
ľudové piesne, ktoré sa v danej oblasti spievali Slúžila som v Bistrici. Počas spevnej príležitosti sa ukázalo, že v repertoári informátorov sa
nachádzajú piesne typu šlágrov a aj piesne staršieho typu z danej oblasti.
Tieto piesne pozná najmä staršia a mladá generácia. Stredná generácia (okolo 50
r.) preferuje pri hraní a spievaní módne piesne.[2]
Obľúbená pieseň
Obľúbené piesne informátorov by sme mohli zaradiť do dvoch
skupín. Prvou skupinou by boli piesne, ktoré sa informátorom spájajú s
významnou spomienkou. Do druhej skupiny zaradíme piesne, ktoré informátori radi
spievali, pretože sa im páčili a nespájajú sa s významnou spomienkou v ich
živote.
Piesne funkčne spojené so zážitkom informátora
Piesne, ktoré zaraďujem do tejto kategórie sa informátorom
spájajú s radostnou alebo smutnou spomienkou. Informátor č. 1 označil za
svoju obľúbenú pieseň Skaďeže to ďiouki
boli. Obľúbená bola najmä z toho dôvodu, že si ju informátor často
rozkazoval a spieval ju na zábavách. Informátorovi sa páčilo na piesni aj
to, že bola vtipná.
Informátorka č. 11 mala dve obľúbené piesne: Zdola Žemberoviec a Bodaj bi vás vi mláďenci čerti vzali. Pieseň Bodaj bi vás vi mláďenci čerti vzali bola obľúbená preto, že sa ju
informátorka naučila spievať ako prvú. „Prv
som mala takú inú pesničku [BŠ-
inú ako Zdola Žemberoviec]. Keď som ako päťročná bola. To som ako malá
spievala. [BŠ - Bodaj bi vás vi mláďenci čerti vzali]. Nasledujúca pieseň
bola obľúbenou piesňou informátorkinho otca. „Čo bola, to aj veľa iným spieval - Trenčianske hoďini“.
U dvoch informátoriek sa piesne funkčne spájali aj so
spomienkou na manžela informátorky. Informátorka č. 11 mala pieseň
zapísanú vo svojej zbierke piesní. Skôr, ako mi začala pieseň spievať,
povedala, prečo má pieseň Zdola
Žemberoviec najradšej: „Prv sme
spávali na manželských posteliach, tak vždy, už potom túto pesničku spieval.
Každý večer mi hu spieval, sa hu naučil. Za to hu mám takto napísanú.“
Informátorke č. 3 pieseň Ďe
to táča leťelo spievali ženy na páračkách. V „prekáračke“ sa spieva
o tom, za ktorou dievkou aký chlapec chodí: „Aj vtedy spievali, keď ten môj začal za mnou chodiť.“
Obľúbenými piesňami informátoriek boli aj piesne, ktoré sa
spájali so spomienkou na starých rodičov a rodičov. Informátorka č. 10/2
má rada pieseň Zahučali hori. Bola to
obľúbená pieseň informátorkinho starého otca, ktorého osobne nikdy nepoznala,
pretože umrel skôr, ako sa narodila: „Starý
otec, nepoznala som ho, ale on skôr spieval ťahavé ako Zahučali hory.“
Informátorka č. 12/1 rozprávala, že mala rada pesničky od
starkej, ktorá bola dobrá speváčka. Na konkrétnu pieseň s názvom si spomenúť
nevedela. „Starká, chudiatko, tá všetko
vedeli aj rozprávanie, aj pesničky. Pesničky aj také škaredšie a tak sa smiali.
Starká ich hrešila, takú im nespievajte.“ Obľúbenou piesňou informátorkinho
otca bola pieseň od Gejzu Dusíka –
Jablone. „Náš starký, otecko môj pri tej vždy plakal. Starký spievať nevedel.
Toto bola jeho najobľúbenejšia pesnička.“ Informátorkina matka spievala
v kostolnom zbore a jej obľúbenou piesňou bola sakrálna pieseň Mária ochrana. „Starý otec dobre vedel
ťahať pesničku Agátovrat.“
Informátorke č. 10/1 sa pieseň Za horami ďaleko spája so spomienkou na život starej mamy. Pieseň
som zaradila aj do kapitoly o baladách, kde pieseň aj popisujem. „Mám obľúbenú pieseň... To je taká smutná
pieseň, veľmi. Mojej starkej zomrela najprv maminka a potom otec. A keď
jej zomrela maminka, mala sedem rokov. Ona potom išla do služby na Trnavú Horu
voľakde. Tam ju naučili takí bohatí, u ktorých slúžila, ju mali radi, jej
vymysleli takú pesničku. Za horami ďaleko chatka biela stojí.“
Piesne funkčne neviazané so zážitkom informátora
Pre informátorku č. 10/1 sú zaujímavé najmä tie piesne,
ktoré sa od iných niečím líšia. „Ja mám
rada piesne, ktoré sú iné. Majú napríklad iný rytmus. Momentálne mám rada
piesne od starkej, lebo sú iné pre mňa, ako napríklad Tí prochockí regrúti.“ Informátorka
má rada aj pieseň Aj keť som ja bledá.
„Starká ju učila Zuzku [BŠ-dcéra] a starkú jej otec asi. To sú také moje
obľúbené“. Vo výpovedi mojej informátorky môžeme vidieť, že daná pieseň sa
šíri ústnym podaním tri generácie. Nositeľ piesne – otec ju odovzdal svojej
dcére a ona naučila pieseň svoju vnučku.
Niektorí z informátorov mi zaspievali piesne a nevedeli
bližšie vysvetliť, prečo ich majú radi. Ako najčastejším dôvod obľúbenosti
konkrétnej piesne uvádzali, že sa im páči. Informátori mi ako svoje obľúbené
zaspievali tieto piesne: Hora, horička
(Inf. 2), Ešte sa ja puojďem poďívať do
kostola (Inf. 3), Informátorka 12/1 spievala v piesni Zelenaj sa zelená trávička druhý hlas.
Ako obľúbenú pieseň mi informátorka 7/3 uviedla pieseň
z východného Slovenska Mamko moja,
ja še vám už vidám. Pieseň je obľúbená z toho dôvodu, že ju poznajú
viacerí členovia folklórneho súboru Hron, ktorí si pieseň po vystúpení alebo po
skončení nácviku v súbore spievajú „Zo
súboru, jedno dievča nás to naučilo. Potom si to po skúške spievame.“
Z odpovede informátorky vyplýva, že pieseň je obľúbená v celom kolektíve.
Informátorka č. 6
nevedela povedať, ktorá pieseň je jej najobľúbenejšia. Najviac sa jej však páčia piesne, na ktoré
tancovali v súbore. Sú to piesne z regiónu Horehronia. Páčia sa jej
preto, že sú rezké a dá sa na ne „dobre“ tancovať.
Poslednou respondentkou, ktorá sa mi k otázke
obľúbených piesní vyjadrila, bola informátorka č. 5. Informátorka počula
spievať pieseň Slniečko zapadá ženy,
ktoré išli z práce z maštale a veľmi sa jej zapáčila.
Informátorke sa natoľko páči, že poprosila ženy z obce, aby jej ju
zaspievali na pohrebe: „Majú mi ju
zaspievať, aj keď zomriem. Tak som im nakázala.“
[1] BURLASOVÁ, S. a kol.:
Heslo: Pieseň. In. Encyklopédia
ľudovej kultúry Slovenska, Bratislava.
Veda. 1995. s. 33-34.
[2] Samotná nahrávka, ktorou
som zaznamenala spevnú príležitosť
spievanie piesní pri zúčastnenom pozorovaní má dĺžku 46,49 min. Celý
zhustený opis stretnutia rodákov v obci Lovča, aj narodeninovej oslavy v obci
Dolná Ždaňa sa nachádza v prílohe bakalárskej práce.
Komentáre
Zverejnenie komentára